

THE BIRDS
By ALFRED HITCHCOCK
ΣΑΒΒΑΤΟ 08/02 - 20:00
SATURDAY 08/02 - 8:00 pm
The Birds
Σκηνοθεσία: Alfred Hitchcock
Σενάριο: Daphne Du Maurier / Evan Hunter / Jeanne Saintenoy
Πρωταγωνιστούν: Rod Taylor Tippi Hedren Jessica Tandy
Διάρκεια: 119’
Ελληνικός τίτλος: «Τα Πουλιά»
Στα Αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους
Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, ο μετρ του σασπένς, υπογράφει ένα από τα πιο εμβληματικά θρίλερ τρόμου όλων των εποχών με την ταινία Τα Πουλιά (The Birds, 1963). Βασισμένη στο ομότιτλο διήγημα της Δάφνης Ντι Μωριέ, η ταινία μετατρέπει ένα φαινομενικά αθώο φυσικό στοιχείο –τα πουλιά– σε μια απειλή απόκοσμη και εφιαλτική. Ο Χίτσκοκ, στο απόγειο της επιτυχίας του, μόλις δυο χρόνια μετά την κυκλοφορία του «Psycho», επανέρχεται με την πρώτη του ταινία φαντασίας / τρόμου η οποία θα αποτελέσει τον προάγγελο των σύγχρονων ταινιών τρόμου.
Η έμπνευση για την υποτιθέμενη αιτία της επίθεσης των πουλιών προήλθε από ένα πραγματικό περιστατικό που συνέβη το καλοκαίρι του 1961, όταν χιλιάδες γλάροι πέταξαν μέσα σε σπίτια κατά μήκος της ακτής του Κόλπου του Μοντερέι. Τα πουλιά είχαν δηλητηριαστεί από μια νευροτοξίνη που βρέθηκε στις αντσούγιες και τα καλαμάρια που είχαν πρόσφατα καταναλώσει.
Με προϋπολογισμό 3,3 εκατομμυρίων δολαρίων, χρηματοδοτημένη από την επιτυχημένη του τηλεοπτική εκπομπή, η ταινία Τα Πουλιά υπήρξε η πιο δαπανηρή ως τότε παραγωγή του Χίτσκοκ. Μαζί με τον σταθερό του συνεργάτη, διευθυντή φωτογραφίας Ρόμπερτ Μπερκς, και τον μοντέρ Τζορτζ Τομασίνι, φρόντισαν να αξιοποιήσουν κάθε δολάριο. Το άψογο μοντάζ, ο ζωντανός χρωματισμός της ταινίας –ιδιαίτερα το έντονο κόκκινο του αίματος που εμφανίζεται με ανατριχιαστική συχνότητα, οι περίτεχνες, ρεαλιστικές ζωγραφιές έως τα περίπου 370 καινοτόμα ειδικά εφέ -πολλά εκ των οποίων δημιούργησε ο ειδικός στα οπτικά εφέ, animator και τεχνικός Ουμπ Άιγουερκς από τα Walt Disney Studios-, συνθέτουν ένα εντυπωσιακό επίτευγμα κινηματογραφικής ψευδαίσθησης.
Η δε απουσία της μουσικής επένδυσης, ένα στοιχείο που ξεχωρίζει Τα Πουλιά από τις προηγούμενες δουλειές του Χίτσκοκ, καθιστά ακόμα πιο αβάσταχτη την ρεαλιστική αίσθηση στην οποία στοχεύει ο σκηνοθέτης. Έτσι, ο Μπέρναρντ Χέρμαν, πολύτιμος συνεργάτης και επί σειρά ετών συνθέτης των ταινιών του, απασχολείται εδώ μόνο ως «σύμβουλος ήχου». Αντί για μουσική, ο Χίτσκοκ επιλέγει να χρησιμοποιήσει εκτεταμένα ηχητικά εφέ που δημιουργήθηκαν κυρίως με το «Mixtur-Trautonium» -ένα ηλεκτρικό όργανο που ανέπτυξε ο Όσκαρ Σάλα- αναπαράγοντας μια εκκωφαντική κακοφωνία από κρωξίματα και φτερουγίσματα πουλιών.
Ο Χίτσκοκ ανακαλύπτει την πρωταγωνίστρια του, Τίπι Χέντρεν, σε μια διαφήμιση αναψυκτικών, και γίνεται εμμονικός μαζί της, δράττοντας την ευκαιρία να πραγματοποιήσει το όνειρό του: να δημιουργήσει μία σταρ όπως ακριβώς τη φαντάζεται. Η Χέρντεν δεν πέρασε μόνο από εκτεταμένες διαδικασίες οντισιόν πριν πάρει το ρόλο, αλλά βίωσε στη συνέχεια εξαιρετικά δύσκολες καταστάσεις στα γυρίσματα, αφού ο Χίτσκοκ χωρίς να την έχει ενημερώσει κατά τη διάρκεια της περίφημης κλιμακωτή σκηνής της επίθεσης έβαλε το συνεργείο να πετά πάνω της αληθινά πουλιά. Μετά από μια βασανιστική τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά για την ηθοποιό εβδομάδα, ένας γιατρός έκρινε ότι είναι απαραίτητο να ξεκουραστεί και ανάγκασε τον σκηνοθέτη να διακόψει τα γυρίσματα.
Το «The Birds» παραμένει ως και σήμερα μια από τις πιο τρομακτικές και αινιγματικές ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου. Χωρίς να προσφέρει εύκολες απαντήσεις ή αναμενόμενο κλείσιμο, ο Χίτσκοκ αφήνει τον θεατή με μια ανατριχιαστική αίσθηση αβεβαιότητας. Άλλωστε τα πουλιά μπορεί να ερμηνευθούν ως μια μεταφορά για την ανεξέλεγκτη δύναμη της φύσης, την ανθρώπινη αλαζονεία απέναντι στο άγνωστο ή ακόμα και ως ένα υπαρξιακό σχόλιο πάνω στην εύθραυστη ισορροπία της καθημερινότητας.
ΚΡΑΤΗΣΗ ΘΕΣΗΣ
Περιορισμένος Αριθμός Θέσεων
ΑΝΟΙΓΟΥN Κυριακή 02/02 για ΦΙΛΟΥΣ και Δευτέρα 03/02 για ΟΛΟΥΣ